rccl
h
Tillbaka

Praktisk information

1. Klädsel ombord på fartyget?
Det är lätt att planera vad du ska ha på dig under kryssningen. Du behöver lediga kläder för dagarna ombord och lite snyggare kläder för kvällen. För kvällsbruk passar: Ledigt (Casual) Sportskjorta och byxor för män; kjol eller byxor med överdel för kvinnor Informellt (Smart casual) Klänning eller byxdräkt för kvinnor; blazer för män Formellt (Formal) Cocktail- eller långklänning för kvinnor; kostym och slips, eller
smoking för män.

2. När kan jag gå ombord?
Tidspunkt för ombordstigning för din kryssning hittar du i ditt biljetthäfte. Om du inte har kommit ombord senast två timmar före fartygets planerade avgångstid har vi rätt att anta att du inte tänker resa med oss. Avgiften för avbokningen är 100 % av biljettpriset och ingen återbetalning görs.

3. Hur checkar jag in på fartyget?
Visa dina kryssningsdokument för någon av våra receptionister i kryssnings-terminalen. Du får gå ombord när alla nödvändiga formulär är ifyllda och du har fått utställt ett Sea Pass som fungerar som ditt ID och din hyttnyckel under resan. Det fungerar också för inköp ombord, samt som bekräftelse för sittplats och bordsnummer vid måltider. Din hyttsteward levererar bagaget till din hytt eller svit och det sker vanligtvis inom två timmar efter avgång. För att göra ombordstigningen så enkel som möjlig rekommenderar
vi att du besöker www.royalcaribbean.se/com i god tid innan du reser. Under menypunkt "Innan du reser" kan du fylla i detaljerna för ombordstigning som underlättar din incheckning.

4. Hur betalar jag för kostnader ombord?
Valutan ombord är US$. Alla fartyg har ett "kontantfritt" system, Sea Pass. Ett Sea Passkonto läggs upp åt dig ombord. Kontot måste valideras med ett godkänt betal- eller kreditkort* som automatiskt kommer att belastas av ditt fartygskonto. En detaljerad lista på det du har handlat under kryssningen kommer att skickas till hytten för kontroll vid slutet av kryssningen. Det kan hända att enskilda transaktioner som sker sista kvällen inte förekommer på slutavräkningen. Detta kommer då att läggas till den slutgiltiga räkningen.
Vid en del faciliteter såsom kasinot kan du inte belasta ditt fartygskonto utan istället krävs kontanter. Ombord på alla fartyg finns det kontant-maskiner. Då katalogen trycktes accepterades följande kreditkort: VISA, MasterCard, Diners och American Express.

5. Elektrisk utrustning och tvättmöjligheter?
Voltantalet ombord är 110/220 så ta med dig nödvändiga adaptrar. Hårtork finns på vissa fartyg. Tvätt, kemtvätt och strykning av kläder utförs inom 24 timmar. Priserna varierar beroende på typ av plagg. Din hyttsteward kan ge dig mer information och priser. OBS! Det är inte längre obligatoriskt att bära elektrisk utrustning i handbagaget, utan det går bra att ha det i bagaget när du checkar in.

6. Vad finns för barnfamiljen?
För barnen finns det avgiftsfria, organiserade aktiviteter ombord. Detaljer och programtider finns att få från Royal Caribbean International. Vi ber vänligen föräldrar att inte låta barnen leka utan tillsyn på däck, i salongerna eller på dansgolvet, särskilt inte på kvällen. Barn har inte tillträde till vissa delar av fartyget. Spjälsängar finns att tillgå, men märk dock att golvutrymmet i hytten är begränsat. Barnvakt och barn-passning (mot en timavgift), kan vanligtvis ordnas om kryssningspersonalen har möjlighet. Minimiålder för barnvakt i hytten är 12 månader. Alla barn som deltar i programmen måste vara minst 3 år gamla och klara sig utan blöja. Små barn med blöjor får inte använda poolerna/bubbelpoolerna. En liten avgift kan komma att tas ut för vissa barnaktiviteter. Det rekommenderas att småbarnsföräldrar själva tar med mat till barnen.


Aktivitet Åldersgräns*
Isbana Barn i alla åldrar
Solariet 16 år
Adventure Ocean Club 3 (ej blöjbarn) — 17 år
Teatern Barn under 16 år i sällskap med vuxen
Bubbelpooler Barn under 16 år i sällskap med vuxen
ShipShape fitnesscenter (gym) 16 år och äldre
ShipShape Spa (behandlingar) 18 år och äldre
Nattklubb/disco för vuxna 18 år och äldre
Barer 18 år (om inte i sällskap med vuxen)
Alkohol 21 år
Kasino 18 år
*Vissa resrutter kan ha annan ålderspolicy.

7. När och var kan jag äta middag ombord?
Det finns två sittningar i matsalen. Om du föredrar den ena framför den andra ska du tala om det vid bokningstillfället. Notera att önskemål som avser sittningar och sittplatser inte kan garanteras, men vi gör vårt allra bästa för att uppfylla dina önskningar. De normala tiderna för måltider i matsalen är som följer. De kan emellertid ändras beroende på resrutt.
Frukost Fri sittning 07:30 - 09:00
Lunch Fri sittning 12:00 - 13:30
Middag Tidig sittning 18:15
Middag Sen sittning 20:30

Om du vill vara mer flexibel och mer avspänt klädd serveras också måltider på andra platser. Kolla ditt dagliga program för tid och plats. Speciella morgonmål inkluderar även kontinental frukost som kan serveras i din hytt mellan 07:30 och 10:00. Room Service-meny finns tillgänglig dygnet runt. Gäster som bor i svit kan begära att en full meny för varje måltid serveras i sviten. En kuvertavgift tillämpas i Portofino
Restaurant och Chops Grill. Vi kan inte garantera att vi kan infria önskemål om glutenfri mat ombord. Sådana önskemål måste framkomma vid bokningstillfället och vi gör allt för att tillgodose detta.

8. Vad är serviceavgift/dricks ombord?
På alla våra fartyg ges dricks till personal som gett bra service och personlig bemötande. Ca 100 SEK per person och kryssningsdag täcker hytt- och matsalsservicen för vuxna och barn. Du kan betala dricksen på förhand, avgiften läggs då automatiskt på priset för resan. Om du hellre vill betala dricks ombord betalas den kontant i amerikanska dollar (ca. 9,75 US$ per person per dag). En serviceavgift på 15 % på alla
dryck och skönhetsnotor belastas automatiskt ditt Sea Pass-konto.

9. Vad händer om jag blir sjuk ombord?
Det finns en läkarstation ombord som är bemannat av en legitimerad läkare och allra minst av en sjuksköterska. Däremot tar vi ut en kostnad för alla medicinska tjänster och därför rekommenderar vi lämplig sjukvårdsförsäkring. Läkarstationen tillhandahåller gratis sjösjukemedicin om så behövs.

10. Vad är er rökningspolicy?
I stort sett rökfri miljö men det finns speciella områden avsedda för rökare ombord på alla fartyg. Samtliga teatrar och restauranger är rökfria, cigarr- och piprökning är bara tillåten på de yttre skeppsdäcken. Det finns dock inga hytter för icke-rökare.

11. Hur är det med alkoholhaltiga drycker?
Alkoholhaltiga drycker kan köpas i alla barer och restauranger ombord på våra fartyg. Du måste vara över 18 år för attt få dricka öl, vin samt över 21 år för att nyttja starkare alkoholhaltiga drycker. Alkoholhaltiga drycker kan inte tas ombord för personligt bruk. Dessa konfiskeras och levereras till din hytt sista natten på kryssningen.

12. Hur fungerar landutflykterna?
Om du vill få ut det mesta möjliga av de hamnar vi anlöper, rekommenderar vi att du väljer en av våra landutflykter som satts ihop av våra reseexperter. Ett häfte som medföljer kryssningsbiljetterna innehåller detaljerade uppgifter om de utflykter som finns i anslutning till din kryssnings resrutt. Priserna varierar för varje utflykt. Samtliga utflykter kan bokas i förväg (minst 10 dagar före avresan) via ww.royalcaribbean.se. Utflykter kan också bokas ombord. Alternativet är att du själv utforskar och gör egna arrangemang i varje anlöpningshamn.

13. Hur checkar jag ut från fartyget?
Packa dina väskor och ställ dem utanför hyttdörren senast vid midnatt. Din hyttsteward ger dig bagagelappar till dina väskor. Skriv klart och tydligt namn, hemadress, och om det är lämpligt, flygresedetaljer på varje lapp. Ömtåligt, viktigt och värdefullt gods ska packas i handbagaget.

14. Flygresa efter kryssningen
Om vi inte arrangerar flyget åt dig ska du försäkra dig om att du har tillräckligt med tid mellan tiden för landstigning från fartyget och ombordstigning på flyget hem. Om flygresan arrangeras av Royal Caribbean och du pga. anledningar förorsakade av Royal Caribbean inte hinner i tid till flyget är du skyldig att kontakta Royal Caribbeans representant ombord på fartyget eller på flygplatsen. Om representanten inte är där ska du ringa vårt 24 timmars journummer (001) 800 256 6649. Ändring av flygbiljett måste göras i samarbete med Royal Caribbean. RCCL kan ej ta ansvar för anslutningsflyg som man arrangerat på egen hand.

15. Finns det möjligheter att kontakta mig?
Gäster kan nås via telefon. Kontakta Royal Caribbean på 08 - 22 54 00 för ytterligare information. De som ringer upp kommer sedan att slå numret direkt, observera att samtal till och från fartygen är dyra. Våra fartyg erbjuder dessutom ett internet-café där gäster kan skicka och ta emot e-post. Kostnader faktureras direkt till ditt Sea Pass-konto. En personlig internet e-mail är att rekommendera.

16. Hur får jag lägsta pris per person?
Priserna i broschyrn är menade som en fingervisning och är "från-priser", dvs det lägsta priset som är tillgängligt på ett angivet avresedatum i den billigaste hyttkategorin. För att få bästa möjliga pris för den avrese- och hyttkategori som du vill ha, bör du boka tidigt. För exakta priser kontakta vår okningsavdeling på 08-22 54 00, din resebyrå eller www.royalcaribbean.se.

17. Behöver jag en reseförsäkring?
Ja. Royal Caribbean rekommenderar starkt alla passagerare att kontrollera sina försäkringar. Sjuk-, rese-, bagage- och olycksfallsförsäkring samt avbeställningsskydd rekommenderas, och kan tecknas hos resebyråer och försäkringsbolag.

18. Vilka pass- och visumkrav gäller för min semester?
Alla passagerare måste ha giltigt pass och man måste försäkra sig om att passet är giltigt minst 6 månader efter det att resan har avslutats. Passagerare är själva ansvariga för att ha med sig alla resedokument såsom pass, visum etc. som krävs för ombord- och landstigning i de olika anlöpningshamnarna. Ta kontakt med en resebyrå eller en offentlig myndighet angående vilka dokument som krävs för din resa. Passagerare får inte tillgång till fartyget utan nödvändiga dokument och det kommer inte att ske någon återbetalning till passagerare som inte har sådana dokument.

19. Ställs det formella krav på hälsotillstånd?
Uppsök din läkare och be om råd och information angående de senaste hälsokraven för alla resmål som finns med i den här broschyren. Du är själv ansvarig för att alla vaccinationspapper är korrekta. Passagerare som väntas föda barn inom tre månader efter hemkomsten får dessvärre inte resa. Om du är gravid i 24:e eller 28:e veckan vid avresedatumet från Sverige måste du ha ett skriftligt godkännande från en läkare på att du är i form att resa. Detta godkännande måste skickas till oss minst 30 dagar före avresan.

20. Däckplaner och hyttinformation?
I den här katalogen visas i huvudsak resrutter och information om livet ombord. Mer detaljerad information får du genom att kontakta oss, din lokala resebyrå, kryssningsspecialist eller gå in på Internet: www.royalcaribbean.se.

 

Tillbaka

replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords replace with your keywords